Powracający mistrz Aleksander Kubica, mieszkaniec Bystrej, skutecznie obronił tytuł i wygrał drugi doroczny turniej szachów kwantowych podczas zeszłotygodniowej konferencji Q2B poświęconej informatyce kwantowej.

Szachy kwantowe są pomysłem Chrisa Cantwella z Quantum Realm Games. Kiedy był absolwentem informatyki kwantowej na Uniwersytecie Południowej Kalifornii, wpadł na ten pomysł podczas pracy nad projektem na zajęcia z kreatywności i wynalazczości. – Moim początkowym celem było stworzenie wersji szachów kwantowych, która miałaby prawdziwie kwantowy charakter, abyś mógł bawić się tym zjawiskiem – powiedział Cantwell dla Gizmodo w 2016 roku. – Nie chciałem, aby była to tylko gra, która uczy ludzie mechaniki kwantowej. Grając w tę grę, gracz powoli rozwija intuicyjne wyczucie zasad rządzących sferą kwantową. W rzeczywistości czuję, że sam zacząłem bardziej intuicyjnie rozumieć zjawiska kwantowe, po prostu tworząc grę – dodał.

W szachach kwantowych istnieje wiele plansz, na których ustawione są pionki, a ich liczba nie jest ustalona. Gracze mogą wykonywać „ruchy kwantowe”, a także zwykłe ruchy szachowe, wskazując, jaki rodzaj ruchu wykonują. Każdy ruch kwantowy utworzy superpozycję plansz (podwajając liczbę możliwych plansz w superpozycji z każdym ruchem kwantowym), chociaż gracz zobaczy pojedynczą planszę reprezentującą wszystkie plansze w tym samym czasie. Każdy pojedynczy ruch działa jednocześnie na wszystkich planszach. Kawałki można również zaplątać ze sobą. Aby określić, gdzie faktycznie znajduje się zaplątany kawałek, gracz musi dokonać pomiaru. W rzeczywistości jest to jedyny sposób na wygranie partii szachów kwantowych, ponieważ nie ma możliwości szachowania, ani mata. Gracz musi schwytać króla przeciwnika, dokonując kwantowego pomiaru jego lokalizacji.

 

 

Gry turniejowe są jednak rozgrywane w czasie, dzięki czemu Kubica zwyciężył w zeszłym roku z Dougiem Strainem z Google, któremu po prostu zabrakło czasu.

Kubica wygrał swoją pierwszą partię w zeszłym roku w zaledwie kilku ruchach, zasadniczo wykorzystując unikalne zasady szachów kwantowych. W tym roku wygrał również swoją pierwszą partię w zaledwie kilku ruchach, po tym jak jego przeciwnik Byrne Norman z Honeywell popełnił błąd. W meczu finałowym Aleksander Kubica, reprezentujący Amazon Web Services, zmierzył się z Senecą Meeks z Google Quantum AI, która pokonała Sama Stanwycka (NVIDIA) i Austina Robertsa (D-Wave). W tym prestiżowym starciu okazał się lepszym z zawodników.

Wśród zawodników pokonanych na drodze do zwycięstwa Kubicy był Sean Weinberg z QC Ware. Ich dramatyczny półfinałowy mecz daje wgląd w unikalne scenariusze, które mogą rozegrać się podczas kwantowego meczu szachowego. Weinberg faktycznie miał przewagę w środkowej fazie gry, dopóki kluczowy pomiar kwantowy nie przechylił się na korzyść Kubicy. Weinberg stracił królową i zdecydował się na ryzykowny „nieskończony bieg króla”, dzieląc króla na superpozycję obejmującą wiele lokalizacji. Kubica schwytał jednego króla, ale Weinberg ponownie ich rozdzielił.

Niestety, błąd w grze nagle uniemożliwił Weinbergowi wykonywanie dalszych ruchów. – Oboje zgodzili się rozstrzygnąć grę w konfrontacji z królem, w której zwycięzca zostanie wyłoniony losowo z prawdopodobieństwem zależnym od tego, jak niewiele zostało króla Seana – powiedziała przedstawicielka Q2B, Julia Wilson. Następnie zgodził się na dalsze zmniejszenie prawdopodobieństwa, że nadal ma króla, po tym jak Kubica argumentował, że gdyby miał więcej czasu, mógłby zdobyć więcej „królów” Seana. Ostatecznie w starciu Sean przegrał.

Podsumowując – ogromne gratulacje dla Aleksandra Kubicy za obronę tytułu mistrza szachów kwantowych i pozostanie niepokonanym zawodnikiem w świecie szachów kwantowych.

Materiał na podstawie artykułu:
https://arstechnica.com/gaming/2021/12/defending-quantum-chess-champion-takes-the-title-again-in-2021-tournament/

Materiał video:
https://www.twitch.tv/videos/1228191324